Daglig rutin

Traditionen med dagliga rutiner (Dinacharya) är ett av den starkaste Ayurvediska verktygen för att förbättra hälsan och välbefinnandet. Även om du är helt ny för Ayurveda får du snabbt reda på vikten av att göra saker som att äta, sova och arbeta – ungefär samma tid varje dag.

Att anta en lämplig daglig rutin är utan tvekan en av de mest grundläggande och vårdande saker du kan göra för dig själv. Samtidigt som konceptet att ha en daglig rutin är kärnan i en Ayurvedisk livsstil så finns det inget recept som är rätt för alla. Utan rutinerna bör anpassas efter varje individs personlighet.

Ayurvedisk självmassage

Även om det rekommenderas att ibland få massage av en professionell massageterapeut, finns det mycket att vinna genom att lära sig massageteknik själv. Självmassage blir med tiden en regelbunden självkärlek som du kan se fram emot varje dag.

Ordet sneha (sanskrit) översätts med både “olja” och “kärlek”. Så det sägs inom Ayurveda att det finns en inneboende koppling mellan att omsluta kroppen i olja och omsluta den med kärlek.Båda Upplevelserna ger en djup känsla av stabilitet, värme och komfort.

Hälsofördelar:
– Släpper på spänningar och stress från musklerna
– Lugnar nervsystemet
– Förbättrat sömnmönstret
– Förbättrad cirkulation och lymfdränering
– Mjukare starkare hud
– Näring för hela kroppen

Att rengöra tungan med tungskrapa

Hälsofördelar:
– Rensar bort gifter, bakterier och döda celler från tungan och förhindrar dålig andedräkt
– Förbättrar din smakupplevelse
– Främjar allmän mun- och matsmältnings hälsa
– Ökar din medvetenhet om ditt hälsotillstånd

– Förläng tungan och placera tungskrapan på tungans yta, så långt tillbaka det känns bekvämt.
– Dra försiktigt tungskrapan framåt så att den tar bort den oönskade beläggningen.
– Skölj tungskrapan och upprepa vid behov, vanligtvis 3-5 gånger.
– Följ ev. upp med oil pulling, så är du redo att möta dagen med en vacker och frisk mun.

Nässköljning

Hälsofördelar:
– Främjar god hälsa i näsa och bihålor
– Minskar “torrhet” i näsan
– Avlägsnar försiktigt överflödigt slem
– Sköljer bort andnings partiklar som smuts, damm och pollen
– Främjar en ren och frisk andedräkt

Instruktioner:
Recept saltvatten:
5 dl kranvatten
1 tsk bordssalt (gärna Himalayasalt)

Värm upp 0,5 l vanligt rent kranvatten till kroppstemperatur och tillsätt en tesked bordssalt. Rör om tills saltet är löst. Vattnet har nu samma salthalt som kroppen (0,9 %) och kallas därför fysiologiskt saltvatten. Stå framför diskbänken. Luta huvudet åt den ena sidan så att ett örat vänder ner i diskbänken och du kan se avloppet ur ögonvrån. Du bör vinkla din panna något nedåt och i sidled.
1. Sätt försiktigt in pipen av nässkölj kannan i den upphöjda näsborren och skapa en tätning mellan kanna och näsborren.
2. Höj nässkölj kannan långsamt för att utveckla ett jämnt flöde av saltlösning genom den övre näsborren och ut genom den nedre näsborren
3. Under processen, andas genom munnen.
4. När processen är klar, andas ut försiktigt flera gånger för att rensa näsgången.
5. Vänd huvudets lutning och upprepa processen på andra sidan.
Det är fördelaktigt att göra några enkla skonsamma utandningar som blåser genom båda dina näsborrar efter avslutad.

Rengöring av din näskanna
Tvätta kannan med varmt vatten och tvål efter användning.

Säsongsguide:

Vår: En tydlig Kapha-säsong

Våren är en säsong med förnyelse och tillväxt. Frön och blommor spirar, insekter surrar, träden grönskar. Trots att många av oss idag lever långt ifrån naturen påverkas vi av denna händelse runt oss.
Vår fysiologi är gjord för att leva i samklang med naturen, och vi har stor nytta av att rena oss i årstids skiftning mellan vinter och vår.
Bli av med eventuella obalanser du samlat på dig under vinterårstiden (Vata) För många är våren förknippad med förkylningar och allergier. Lämpliga årstidsrutiner kan hjälpa oss att främja optimal hälsa så att kan njuta av de gåvor som säsongen har att erbjuda.

En stödjande vår diet:
Ät inte mer än vad kroppen behöver, vilket betyder så mycket som ryms i två kupade handflator. Håll kroppen varm och torr. Aktivera dig och öka cirkulationen, både med kryddor som värmer upp och hjälper till att rensa ut toxiner.
Drick varmt vatten gärna med pressad citron mellan målen för att hjälpa kroppen att spola ut toxinerna och göra kroppen mer basisk. Dricker du örtteer med t ex ingefära efter maten förbränner du ännu mer.

Alla kryddor är bra, men allra bäst är:
Ingefära, chili, svartpeppar, senapsfrö, hing, kanel (heta och värmande kryddor som skapar lätthet, ökar cirkulationen och hjälper att driva ut toxiner).
Gurkmeja, bockhornsklöver, saffran, spiskummin (bittra, sträva, värmande, utrensande).
Basilika, timjan, rosmarin, bockhornsklöver, oregano (aromatiska – stärker matsmältningen och driver ut fukt).

Undvik för mycket sött, salt och surt:
Söt mat som rött kött, säd (vete, ris, spagetti), fett, mejeriprodukter och choklad.
Salt (binder vatten) och vattniga grönsaker (zucchini, gurka, tomat).
Surt, så som citron och rå tomat, fermenterad mat (miso, alkohol, vinäger), yoghurt.

Bra att äta mer av:
Svamp, spenat (kokt), vitlök, aubergine (värmande och sätter igång cirkulationen).
Bladgrönsaker, blomkål, broccoli, potatis, sparris, bönor, bovete, quinoa (sträva och bittra).
Äpplen, päron, gröna druvor och granatäpple (sträva och bittra).

Nässkölj
Näsolja
Torrmassage
Träning/Rörelse med fördel under Kapha tiden på fm 06-10
Andningsövning-Bhastrika alternativt Kapalabhati
Rening/Cleansing

Vårrening:
De flesta ayurvediska rengöringar är inriktade på att förenkla kosten och i vissa fall lägga till stödjande örtpreparat. Målet är att balansera vata, pitta och kapha, smälta och eliminera ama (toxiner), balansera och stärka agni och återställa kroppens naturliga intelligens. Detta är en kraftfulla metod som resulterar att stärka vårt immunförsvar och kroppen och även återställa vår hälsa. Den kan också användas som förebyggande för att behålla en god hälsa.

En ayurvedisk rengöring hjälper till med:
● Ger en känsla av lugn i sinnet och nervsystemet.
● Främja både tydlighet och grund i den mentala, andliga och emotionella sfären.
● Ger en förbättrad känsla av energi, vitalitet och entusiasm för livet.
● Stöd till att upprätthålla en sund kroppsvikt.
● Återställer och upprätthåll balanserade sömncykler.
● Främjar regelbunden och balanserad eliminering.
● Ger vävnaderna rening, näring och föryngring.
● Främja optimal hälsa.

Om du inte gjort någon rening tidigare, rekommenderas starkt att du väljer en kortare och enklare metod för att få en känsla för hur du reagerar på reningen. Du kan alltid välja en längre och mer djupgående rening nästa gång.

Välkommen att boka tid!
Jag har mottagning med hälsorådgivning/coach-samtal och ger ayurvedisk massage på Hälsokraft i Karlshamn.

Samverkar även med andra aktörer, kontakta mig så bestämmer vi något som passar dig.

Mobil: 0706-15 50 62
E-post: Annsofi.ingemansson@gmail.com

Adress:
Drottninggatan 73,
37438 Karlshamn
Karta »