Ayurveda identifierar tre grundläggande principer för naturens funktioner som kallas “doshor” Vata,  Pitta,  och Kapha. Dessa är verksamma i hela naturen och finns även i vår fysiologi.

För att vi ska må så bra vi kan är det viktigt att doshorna är i ett tillstånd av balans. Det är mycket som påverkar balansen, till exempel vårt arbete, kosten och årstiderna.

 

Höst/vinter Vata årstid

 

Nu är hösten här med kallare temperatur, mera vind och även fukt. Vata-doshan består av elementen rymd och luft som ökar under denna årstiden.

Vata domineras av egenskaperna torr, kall, lätt och rörlig. Inte bara i naturen utan även i vår kropp. För att må så bra som möjligt under årstiden är det bra att förbereda sig och göra balanserande åtgärder för att möta den tid som kommer.

 

De växlande kalla vindarna ger oregelbunden matsmältning, rörelsen torkar ut både hud och tarm och kan ge förstoppning. Kroppen drar ihop sig av kylan och lagrar därför lättare slaggämnen i systemet. Man blir stel i leder och får lätt ont i axlar, nacke och ländrygg.

 

Hösten kan också påverka dig mentalt. Lätt luft, uttorkande vind och kyla sprider rädsla. Tilltagande rörelse i naturen kan öka nervositet och osäkerhet. Liksom för många bollar på jobbet och intensiv träning under hösten lätt kan leda till att vata blir hyperaktiv och ogrundad. Du kan känna dig trött men har trots det svårt att komma till ro och sova djupt.

 

Hösten ger dock möjlighet att gå in i sig själv. Precis som naturen går från att vara utåtriktad och ge av sig själva, ges du möjlighet att vila och hämta kraft.

Hjälp kroppen att hålla balansen mellan aktivitet och återhämtning med råd för vata, som grundar och lugnar både kropp och psyke.

 

Balanserande råd:

  • Regelbundenhet vad gäller både mat och sömn är extra viktigt
  • Minska ditt intag av råa och torra livsmedel
  • Varm nylagad mat är att föredra, varma grytor och soppor är perfekta!
  • Varm oljemassage med sesamolja är mycket balanserande!
  • Vila och avkoppling är extra viktigt under den här årstiden.
  • Vata balanserande örter som stimulerar matsmältningen; spiskummin, basilika, ingefära, saffran och kanel
  • Muskot och Kamomill är lugnande
  • Drick rikligt med varmt vatten mellan måltiderna och några klunkar till måltiden.
  • Drick gärna Ört Te, Vata-te är balanserande och väldigt gott!
  • Håll dig varm, på med strumpor, mössa, kofta och svep gärna in dig i en varm filt!
  • Ha gärna ett tungt täcke för god sömn
  • Yoga, meditation och pranayama (andningsövningar) är balanserande och förespråkas regelbundet

 

Vill du få mer tips och en personlig plan för att må så bra som möjligt under höst och vinter boka gärna en hälsorådgivning!

Välkommen att boka tid!
Jag har mottagning med hälsorådgivning/coach-samtal och ger ayurvedisk massage på Hälsokraft i Karlshamn.

Samverkar även med andra aktörer, kontakta mig så bestämmer vi något som passar dig.

Mobil: 0706-15 50 62
E-post: Annsofi.ingemansson@gmail.com

Adress:
Drottninggatan 73,
37438 Karlshamn
Karta »