Sommar Pitta-årstid

 

Ayurveda identifierar tre grundläggande principer för naturens funktioner som kallas “doshor” Vata,  Pitta,  och Kapha. Dessa är verksamma i hela naturen och finns även i vår fysiologi.

För att vi ska må så bra vi kan är det viktigt att doshorna är i ett tillstånd av balans. Det är mycket som påverkar balansen, till exempel vårt arbete, kosten och årstiderna.

Under sommaren påverkas kropp och sinne av den värme som är i naturen, och det gäller vare sig det är en solig eller regnig sommar. Det är Pittas karaktär (eld ) av värme som dominerar fram till hösten.

Eftersom kroppen har en naturlig tendens att skapa balans, minskar kroppen den inre Agnin (eld, matsmältning) Detta leder till minskad produktion av värme i kroppen och en sänkning av metabolism och en mindre stark matsmältning.

Som bekant är det mycket lättare att förebygga en eldsvåda än att släcka den. Detsamma gäller obalanser som är kopplade till Pitta med ökad hetta/värme i kroppen.

Tecken på mer eller mindre stark Pitta-obalans

-Hudproblem som kommer eller blir värre under de varma dagarna

-Allmänt irriterad mage/tarm

-Lösare avföring

-Ljus känsliga och/eller irriterade ögon  

-Migrän liknande huvudvärk

-Surare/grinigare/sämre humör är vanligt kanske rentav hetlevrad…

Tips för att förebygga Pitta-obalanser 

-Anpassa kost och verksamhet till yttre omständigheter

-Minska på salt, surt, kryddigt och varm mat. Välj istället det söta, bittra och sammandragande smakerna eftersom de balanserar Pitta.

-Var lyhörd för “mättnadskänsla” i stället för att äta som vanligt när matsmältningen fungerar med reducerad kapacitet, annars kan det lätt bildas slagg av överskottet.

-Lätta sommarrätter, milda kryddor (koriander, fänkål, gurkmeja, kardemumma)

-Om du absolut vill ha tomat i maten skålla och skala den först och låt den lagas ihop med maten

-Det är viktigt att dricka mycket eftersom det är varmt och kroppen förlorar vätska pga ökad svettning men undvik i möjligaste mån Pitta-höjande drycker som ; alkohol, kaffe, svart te.

-Iskall dryck  känns bra i första läget men kan provocera kroppen att dra igång den inre värmepannan (eld,Pitta) 

-Välj gärna rumstempererat vatten, färsk frukt juice, hemgjord Lassi, Pitta balans te 

-All slags fysisk träning görs med fördel på morgonen. Gärna en sval morgonpromenad gärna i skog/natur.

-Behåll nattens svalka inomhus dvs ha gärna fönster och dörrar öppna fram till utomhus tempen når samma nivå som inomhus tempen. Då är det dax att stänga och dra ner persiennerna!

-Undvik att exponera dig för sol under de varmaste middag timmarna, sök skugga!

-Håll huvudet svalt i alla lägen!

-Kokosolja (kylande) går utmärkt att använda som oljemassage.

-Om du har svårt att somna efter en varm dag, prova med ett kallt fotbad precis före sänggående

-Pepparmyntsolja av god kvalitet är svalkande ta en droppe i nacken eller under fotsulorna!

Undvik om möjligt eller minska på följande livsmedel

Rödbetor, aubergine, rädisor, tomater, kryddig paprika, lök, vitlök, hirs, råg, majs, bovete, yoghurt (utom i Lassi), sura mjölkprodukter, ost, sura frukter, (apelsiner, grapefrukt, citroner), oliver, cashewnötter, starka kryddor eller kryddor som skapar värme ( peppar, chili, anis, kryddnejlika), salt, vinäger, alkohol (för icke vegetarianer) rött kött.

Lassi är perfekt för varma dagar!

Recept:

Pepparmint Lassi

Om möjligt hemgjord yoghurt späd med vatten 

En del yoghurt med 3-4 delar vatten

Vispa samman

Per glas ½ tsk färsk eller torkad pepparmynta, finskuren 

Pranayama Sitali-svalkande andningsövning

Sitt i lätt meditationsställning med rak rygg. Ta ett par djupa andetag och slappna av i magen. Placera blicken på din nästipp. Forma ett rör med tungan och placera tungspetsen utanför läpparna. Andas in genom “röret” som skapats med tungan. Håll andan en kort stund dra in tungan och andas ut genom näsan. Upprepa långsamma andetag 7-12 gånger. Har du svårt att rulla ihop tungan kan du ha tungan strax under övre tandraden i stället. Kylande och lugnande för sinnet!

Börja med några av råden  beroende var du befinner dig (inte alla på en gång!) för att utvärdera om de gör skillnad hos dig. Försök att få in det i din dagliga rutin. Om du inte upplever någon skillnad eller har svårt att ta till dig råden kontakta mig gärna för en konsultation/rådgivning.

Lycka till och njut av sommaren i balans!

Välkommen att boka tid!
Jag har mottagning med hälsorådgivning/coach-samtal och ger ayurvedisk massage på Hälsokraft i Karlshamn.

Samverkar även med andra aktörer, kontakta mig så bestämmer vi något som passar dig.

Mobil: 0706-15 50 62
E-post: Annsofi.ingemansson@gmail.com

Adress:
Drottninggatan 73,
37438 Karlshamn
Karta »