Andning/Andningsteknik

Att andas är livsavgörande det vet vi alla. Du andas 20-25 000 andetag/ dygn. Du klara dig helt utan syre endast i några minuter. När du har ett avslappnat andetag och andas långt ner i magen stretchas diafragman. Då vidgas diametern på aorta (stora kroppspulsådern) vilket automatiskt sänker blodtrycket. Djupandning ger näring till hela vårt system och har samtidigt en renande effekt på kroppen. Det är inte bara våra lungor och andningsmuskler som hjälper oss att med andningen. Utan även delar i våran hjärna är med och styr andetag och PH-balanseringen i kroppen. Andningen är direkt kopplad till vårat hjärta. Långsam andning gör hjärtat starkare och tillför mer näring i sin tur ger ett längre liv.

Andnings Utrymmet

En människa som lever med stress (fysisk, mental eller emotionell) har oftast också blockeringar runt sitt andetag. Fysiska blockeringar kan vara kan vara spänd och hård mage som hindrar andetaget, stel bröstkorg, mellangärdet har blivit orörligt på grund av att gas samlats i tarmarna och trycker på. Mental blockering kommer ofta av för mycket tankar eller stress.

Andetaget

Magen ska vara helt avslappnad när vi andas vid normal andning bör vi andas ca 10-12 andetag per minut för att få en bra balans i kroppen och utandningen ska vara något längre än inandningen.När vi lär oss andas rätt , poängteras utandningen för att kunna tömma lungorna från resterande koldioxid, slaggämnen och gifter. Fullständig utandning är är en förutsättning för att kroppen ska kunna fylla på maximalt med nytt syre.Syret är näring till alla våra celler i kroppen. Inandning sker automatiskt efter tömning av lungorna.
Näsan ingår vårt andningsorgan. I näsan fångas partiklar upp som vi inte vill ha i kroppen och luften värms upp.. Andas vi genom munnen kommer partiklar och den kalla luften direkt ner i luftstrupen och lungorna.

Svarodya

Läran om andning inom veda traditionen (både Ayurveda och Yoga) beskriver hur vi öppnar upp vårt medvetande till energi som ger liv och formar vårt välmående. När människor börjar öva mer aktivt med sin andning börjar de gradvis se förändringar i kropp och sinne.
Andningsövningar är ett mäktigt verktyg. Pranayama är medveten andning och så länge vi är medvetna om samt lyssnar till vår kropp och dess reaktioner under andningsövningar så har vi inget att vara rädda för. Problem kan uppstå när vi inte kan förstå eller känna igen negativa reaktioner. Inom Ayurveda sägs det att en viktig regel är att aldrig dämpa kroppens naturliga strävan. Känner du för att ta ett kortare andetag under en andningsövning(Pranayama) ska du alltså göra det. Människor som lider av andnöd eller störningar i andningen ska inte utöva Pranyama förren de är redo för detta.

“det som pågår inuti en människa kan avläsas genom dennes andning” Hathayoga Pradipika

 

 

Välkommen att boka tid!
Jag har mottagning med hälsorådgivning/coach-samtal och ger ayurvedisk massage på Hälsokraft i Karlshamn.

Samverkar även med andra aktörer, kontakta mig så bestämmer vi något som passar dig.

Mobil: 0706-15 50 62
E-post: Annsofi.ingemansson@gmail.com

Adress:
Drottninggatan 73,
37438 Karlshamn
Karta »